Medzinárodná preprava a nákladný kontajner: Celosvetovo známa prepravná jednotka

Prepravný kontajner slúži ako kovový obal, ktorý chráni váš tovar pred vplyvmi počasia, krádežou a stratením. Umožňuje jednoduchú manipuláciu pomocou prepravných žeriavov a dopravných prostriedkov. Všetky prepravné kontajnery musia spĺňať normu s názvom ISO, ktorá prikazuje presné rozmery. Všetko čo by ste o prepravných kontajneroch mali vedieť vám prezradíme v článku.

Čo sú prepravné kontajnery

Prepravné kontajnery sú uzatvárateľné kovové nádoby s dvojkrídlovými dverami. Tieto kontajnery sa väčšinou používajú v intermodálnej doprave, najmä na prepravu nákladu v cestnej, železničnej a lodnej preprave.

Prepravné kontajnery umožňujú prepravu nákladu vo veľkých množstvách, vďaka čomu zohrávajú zásadnú úlohu v medzinárodnom obchode. Okrem toho slúžia ako trezor proti poškodeniu a krádeži. V prekladiskách sa využívajú aj ako skladové priestory pre tovar.

Ich rozmery im umožňujú jednoduchú manipuláciu v prekladiskách. Ich veľkosť je prispôsobená na prepravné žeriavy, železničné vozne a kamiónové návesy. Okrem toho sú vhodné na stohovanie v prekladiskách a prístavoch.

Norma ISO

Medzinárodná preprava využíva kontajnery, ktoré podliehajú norme ISO. Ide o normu, ktorá upravuje využitie nákladných kontajnerov v preprave, ktoré môžete použiť na prepravu produktov prostredníctvom nákladných áut, lodí alebo vlakov.

ISO kontajnery sú medzinárodné intermodálne kontajnery, ktoré spĺňajú normy špecifikované Medzinárodnou organizáciou pre normalizáciu (ISO). Ak si chcete byť istý, že váš kontajner bude spĺńať túto normu, opýtajte sa na to predajcu kontajnerov.

Veľkosť a zloženie kontajnerov

Plášť kontajnera je vyrobená z vlnitého oceľového plechu. Podlahu tvoria preglejované dosky, ktoré sú umiestnené na pozinkovanom oceľovom plechu alebo bambusové dosky, ktoré sú umiestnené na oceľovom ráme.

Konštrukcia kontajnerov má zvýšenú odolnosť voči korózii. Každý kontajner má unikátny BIC kód (7 – miestne číslo), ktorý sa nachádza na vonkajšej strane. Slúži na identifikáciu námorného kontajnera, aby nedošlo k prípadnej zámene.

Veľkosť prepravných kontajnerov sa udáva v stopách. Podľa veľkosti sú 4 druhy nákladných kontajnerov: 8, 10, 20, 40-stopové. Najčastejšie používané sú však len 20 a 40-stopové. Aký je v nich rozdiel?

20-stopové kontajnery je možné premiestňovať a manipulovať s nimi za pomoci hydraulickej ruky. 40-stopové kontajnery je možné premiestniť len s prepravným žeriavom. Ak posielate objemný tovar, mali by ste poznať rozmery prepravných kontajnerov:

  • Vnútorné rozmery 20-stopového kontajnera: dĺžka: 5,90 m výška: 2,39 m šírka: 2.35 m kapacita: 33,10 m3 max. hmotnosť: 30480 kg a hmotnosť kontajnera: 2230 kg
  • Vnútorné rozmery 40-stopového kontajnera: dĺžka: 12,40 m výška: 2,39 m šírka: 2.35 m kapacita: 33,10 m3 max. hmotnosť: 30480 kg a hmotnosť kontajnera: 3680 kg

Hmotnosti

Zaujímavosťou je, že oba spomínané kontajnery môžete naložiť len do 30480 kíl. Vďaka tomu je ťažký náklad (cukor, piesok) vhodný pre menší 20-stopový kontajner a veľké objemné tovary (stroje, diely) sú zasa vhodné do 40-stopového kontajnera.

Nákladná preprava používa 3 pojmy: tara, netto a brutto hmotnosť. Tara je  hmotnosť kontajnera bez nákladu. Netto je hmotnosť nákladu, ktorý sa nachádza v kontajnery. Brutto predstavuje hmotnosť kontajnera + maximálne užitočné zaťaženie.

Cena

V tejto časti článku si porovnáme ceny 20 a 40-stopových kontajnerov pri zasielaní tovaru do svetových krajín. Napríklad pri zasielaní tovaru do Číny pomocou 20-stopového kontajnera, vás to bude stáť 1250 dolárov. So 40-stopovým kontajnerom to stojí 1533 dolárov.

Menší z dvojice kontajnerov stojí pri preprave tovaru do USA 1436 dolárov a väčší kontajner zasa 1936. Do Indie sú ceny 1111 a 1893 dolárov. Európa vás vyjde na 1246 a 2422 dolárov. Spojené Arabské Emiráty vás vyjdú na 1150 a 2251 dolárov za 20 a 40-stopový kontajner. Chcete však výhodnejšie ceny? Špedícia to zariadi.

Exit mobile version