Chcete byť produktívnejší? Spoznajte metódu šiestich klobúkov!

Hľadáte spôsob, ako v sebe podnietiť kreativitu a zároveň sa stať produktívnejším? Nechcete len tak zízať do steny a čakať, že vám konečne napadne nejaká myšlienka? Ak ste ešte nepočuli o metóde šiestich klobúkov a možnostiach jej uplatnenia, tak nasledujúce riadky sú určené práve vám. Pripravili sme ich zároveň pre každého, kto hľadá nové perspektívy, ako premýšľať nad situáciami a riešeniami rozličných projektov.

Čo je metóda šiestich klobúkov a na akom princípe je založená?

Za skoncipovaním tejto metódy stojí expert na kreativitu Edward de Bono, ktorý ju takmer pred 40 rokmi predstavil vo svojej knihe zaoberajúcej sa metódami myslenia. Jej základnou myšlienkou je, že nad jedným problémom dokáže ľudský mozog premýšľať z viacerých uhlov pohľadu, no aby išlo o efektívny proces, je dobré sa na jednotlivé spôsoby premýšľania sústrediť, vedieť medzi nimi prepínať a podľa situácie si vybrať ten najlepší. Vďaka tejto metóde môžete zároveň odhaliť nové vzájomné súvislosti, čo vám pomôže premýšľať nielen kreatívne, ale aj podporiť produktivitu napríklad aj vtedy, ak vás čaká tvorba webstránky pre klienta.

Ak v praxi uplatníte metódu šiestich klobúkov, nebudete pri rozhodovaní zohľadňovať iba plusy, mínusy či fakty, ale pochopíte aj širšie súvislosti. Tie by vás mali doviesť k tomu najlepšiemu možnému rozhodnutiu. Niet potom divu, že túto metódu je možné aplikovať na nespočetné množstvo rôznych situácií, a dokonca aj keď si zahráte poker. Metódu navyše môžete využiť nielen ako jednotlivec, ale aj v rámci skupiny.

Spoznajte jednotlivé klobúky

Snáď najlepšie je možné výhody tejto metódy ilustrovať tým, že priblížime každý zo šiestich klobúkov, ktoré reprezentujú spôsob premýšľania nad problémami a rozličné prístupy k ich riešeniam.

Biely klobúk – biely klobúk je symbolom racionálneho rozmýšľania, ktoré berie do úvahy iba známe informácie a fakty, resp. pracuje s informáciami, ktoré je ešte len potrebné získať.

Žltý klobúk – ako už aj jeho farba napovedá, tento klobúk je symbolom optimizmu. V rámci neho sa sústredíme na pozitíva a výhody. Ak si pomyselne nasadíte žltý klobúk, premýšľate nad dôvodmi, ktoré sú v prospech niečoho.

Čierny klobúk – tento klobúk je priamym protikladom žltého a symbolizuje kritické myslenie. Sústredí sa na možné nástrahy, ťažkosti a nebezpečenstvo. V rámci tohto smeru je potrené identifikovať všetko, čo by sa mohlo pokaziť. Podľa autora tohto konceptu je ide o veľmi užitočný klobúk, s ktorého používaním to ale netreba zbytočne preháňať.

Červený klobúk – pri procese rozhodovania nemôžu chýbať ani emócie, pocity a intuícia, ktoré reprezentuje práve červený klobúk. Používať by sa mal čo najkratšie a mal by uvoľniť cestu spontánnym pocitom bez toho, aby ste nad nimi dlho premýšľali. Typickým príkladom emocionálnych rozhodnutí môžu byť stávky v Tipsport casino.

Modrý klobúk reprezentuje riadenie procesu myslenia a plní úlohu kontrolného mechanizmu, ktorý vyhodnocuje a sleduje priebeh rozhodovania a dosahovania cieľa. Tento klobúk by sa mal používať vždy na začiatku a na konci rozhodovacieho procesu.

Zelený klobúk – tento klobúk je vyjadrením kreativity a tvorby nových nápadov či hľadania alternatívnych riešení. Zameriava sa na návrhy riešení a objavovanie nových možností, vyžaduje si prístup typický skôr pre vizionárov, ktorí sa nechcú za žiadnu cenu držať len pri zemi. Využijete ho napríklad aj pri hľadaní inšpirácie keď navštívite foto ateliér Bratislava.

Ako túto metódu využiť v praxi?

Keď už poznáte jednotlivé klobúky, oplatí sa ešte vedieť, ako ich použiť v praxi. Tento príklad je samozrejme len demonštratívny a upraviť si ho môžete podľa svojich potrieb. Celý proces by mal začínať známymi faktami, ktoré reprezentuje biely klobúk. Následne prichádzajte s novými riešeniami podľa zeleného klobúka. Do tretice zvažujte výhody a nevýhody porovnávaním žltého a čierneho klobúka. Predposlednú fázu overte červeným klobúkom a v tej poslednej premýšľajte podľa zásad modrého klobúka.

Foto: elements.envato.com