CENY ENERGIÍ RASTÚ. AKO UŠETRIŤ?

Po rokoch stagnácie avizujú dodávatelia nárast ceny elektriny aj zemného plynu. Domácnosti sa tak musia pripraviť na to, že si priplatia. Snáď jediným pozitívom zdražovania energií je, že ľudia môžu od existujúceho dodávateľa odísť v skrátenej dobe a zaistiť si lepšie ceny aj zmluvné podmienky inde.

Na energetických burzách, kde dodávatelia nakupujú zásoby energií na budúce obdobie, je rušno. Ceny energií idú hore už niekoľko mesiacov, čo je zjavné hlavne pri elektrine. Zdražovanie oznámili už niektorí veľkí hráči, ďalší budú nasledovať. Domácnosti si od jesene za dodávky energií pravdepodobne priplatia. O koľko ale zatiaľ nie je jasné. Kto si stráži ceny energií a pravidelne ich optimalizuje zmenou dodávateľa, má teraz šancu rozhliadnuť sa po lepšej ponuke.

ŠANCA PRE NESPOKOJNÉ
Zdražovanie energií nie je nikdy príjemné. Pre nespokojných odberateľov ale predstavuje šancu, ako sa rýchlo – a bez pokút – zbaviť dodávateľa, s ktorým nie sú spokojní. Na energetickom trhu stále dochádza k tomu, že obchodník vnúti nevýhodnú zmluvu – napríklad pri podomovom predaji alebo telefonáte – az tej je potom ťažké sa vyviazať. Pokiaľ ale dodávateľ navyšuje ceny, môžu od neho ľudia odísť v skrátenej výpovednej lehote.

Viac približuje Eduarda Hekšová, šéfka spotrebiteľskej organizácie dTest: „Existuje možnosť, ako sa môžete zbaviť zmluvy dohodnutej na dobu určitú aj bez platenia zmluvnej pokuty. Podľa energetického zákona je od nej možné odstúpiť v prípade, že dodávateľ jednostranne zmení podmienky zmluvy, čo zahŕňa aj zvýšenie neregulovanej ceny,“ konštatuje.

Cena elektriny a zemného plynu sa totiž skladá z regulovanej časti, ktorou vyhlasuje Energetický regulačný úrad, a z obchodnej zložky, ktorú má v kompetencii dodávateľ. Pokiaľ narastá práve tá obchodná zložka, môžu ľudia dodávateľom poslať výpoveď bez toho, aby od nich mohol požadovať pokutu za predčasné ukončenie zmluvy.

VÝPOVEĎ PRI ZDRAŽOVANÍ ENERGIÍ
Je dôležité dodať, že dodávateľ je povinný svojich zákazníkov s chystaným zvýšením ceny oboznámiť. To ide dvojakým spôsobom.

Individuálne (listom, e-mailom, SMS správou) a to najneskôr 30 dní predo dňom účinnosti zmeny. Zároveň svojich zákazníkov musí informovať o práve odstúpiť od zmluvy, pokiaľ s novými cenami nesúhlasíte.
Pokiaľ zmeny oznámia iba vyvesením cenníka vo svojej prevádzke alebo na webe, môže zákazník od zmluvy odstúpiť až tri mesiace odo dňa účinnosti zmeny. Aj preto sa oplatí pravidelne kontrolovať webovky dodávateľov – najmä na jeseň alebo na prelome roku, kedy sa podmienky a cenníky spravidla menia.

A ako na zmenu dodávateľa, pokiaľ ten súčasný zdražoval? Podľa Eudardy Hekšovej to nie je zase tak administratívne náročné. „Ak sa rozhodnete od zmluvy odstúpiť z dôvodu zvýšenia ceny zo strany dodávateľa, mali by ste uzavrieť novú zmluvu, ktorá bude bezprostredne nadväzovať na pôvodnú, aby ste sa vyhli riziku, že sa dopustíte neoprávneného odberu. Pri ňom totiž môžete za odobrané energiou zaplatiť viac, než zodpovedá skutočnej spotrebe,“ dodáva.

POZOR NA RETENČNÉ PONUKY
Súčasne odborníci upozorňujú na to, že ľudia by mali byť pri výbere nového dodávateľa obozretní a nekývnuť na prvú ponuku – napríklad cez telefón. Aktuálne sú jednou z problematických vecí na energetickom trhu takzvané retenčné ponuky.

„Je to typ ponuky, s ktorým zákazníka osloví súčasný dodávateľ energií, keď sa dozvie, že chce odberateľ prejsť inam. Väčšinou potom ponúkne zľavu na elektrinu alebo iné výhody. Na tom nie je nič zlé, problém ale môže nastať, keď už zákazník uzavrel zmluvu s novým dodávateľom,“ vysvetľuje Michal Kebort, tlačový hovorca Energetického regulačného úradu.

V takom prípade totiž môžu pokutu za odstúpenie od zmluvy požadovať obe strany – tak existujúci dodávateľ (ktorému spotrebiteľ kývol na novú ponuku), ako aj nový dodávateľ (ktorému zákazník podpísal výhodnejšiu zmluvu).

„Ak sa zákazník rozhodne zostať u pôvodného dodávateľa, musí novú zmluvu ukončiť. Záležať potom bude na tom, či to môže urobiť bez sankcií,“ dodáva Michal Kebort. Upozorňuje tiež, že niektorí dodávatelia sľubujú, že ukončenie druhej (novej) zmluvy vybaví za spotrebiteľov, ale nakoniec to neurobia, čo prináša ďalšie komplikácie.

VÝBER NOVÉHO DODÁVATEĽA
Pri výbere nového dodávateľa by ľudia mali vedľa ceny sledovať aj obchodné podmienky a dobre si rozmyslieť, akému typu zmluvy dajú prednosť. Zmluva na dobu neurčitú má tú výhodu, že ju možno kedykoľvek vypovedať bez sankcií. Pri zmluve na dobu určitú, napríklad na dva alebo tri roky, zase dodávatelia väčšinou sľubujú lepšie ceny.

V obchodných podmienkach sa potom oplatí sledovať najrôznejšie sankčné poplatky, ktoré si môžu niektorí dodávatelia účtovať.